Ronaldo Import Kebuk Ais Krioterapi Bernilai £50K Dari Turin Ke Manchester

Cristiano Ronaldo melalui tempoh tidak menentu sejak menyertai Manchester United, tetapi itu tidak menghalang pemain itu untuk mencari formula sendiri demi memastikan dirinya sentiasa berada di tahap terbaik.

Penyerang berusia 36 tahun itu dinamakan sebagai pemain terbaik Premier League bagi bulan September, selepas permulaan cemerlang sejak kembali ke England.

Di sebalik prestasi serba tidak menentu skuad kendalian Ole Gunnar Solskjaer, Ronaldo tidak menunjukkan sebarang penurunan prestasi walaupun ramai pemain pada usianya lebih gemar memilih untuk bersara.

Dan menurut laporan terkini dari Daily Mail, bintang Portugal itu kini telah membeli sendiri kebuk ais untuk rawatan Cryoterapi (krioterapi) berharga £50,000 (RM284,378) dari Turin.

Malah kebuk krioterapi itu dilaporkan sudah dihantar ke kediaman baharu yang disewanya di Manchester.

Kebuk tersebut berfungsi untuk merawat kembali tisu badan manusia, dan boleh mencecah suhu serengdah -200 Celsius.

Akhbar yang sama pernah melaporkan pada Ogos lalu bahawa Ronaldo akan berada di dalam kebuk tersebut pada suhu -160 Celcius selama tiga minit.

Rawatan menggunakan kebuk tersebut dipercayai dapat membantu peredaran darah dan menambah sistem imuniti badan. Ia juga akan merawat keletihan dengan segera selain membantu menyembuhkan kecederaan dengan lebih cepat.

Penggunaan teknologi tersebut bukanlah perkara baharu buat bintang Portugal itu. Malah Ronaldo dipercayai mulai menggunakan teknologi tersebut pada 2013 ketika masih bersama Real Madrid.

Sedar akan kesukaran beraksi di Premier League yang sememangnya kompetitif dan fizikal, membawa masuk kebuk krioterapi tersebut dari Turin ke Manchester sentiasa menjadi keutamaan Ronaldo.

Selain dari mengamalkan teknologi tersebut diet juga menjadi penyubang kepada kelebihan fizikal yang dimiliki Ronaldo pada hari ini.

Seperti yang kita semua tahu, Ronaldo memiliki diet pemakanan yang ketat, dengan pengambilan makanan berprotein tinggi selain tidak mengambil minuman bergula dan beralkohol.

Ini menjelaskan mengenai laporan perubatan Ronaldo yang membuatkan doktor kagum ketika beliau baru menyertai Juventus.

Badan Cristiano Ronaldo hanya mengandungi 7% lemak dan ianya kurang hampir 3% daripada kandungan lemak dalam badan yang dimiliki oleh atlet sukan profesional di dunia.

Otot (muscle) beliau pula 4% lebih tinggi daripada purata atlet profesional yang lain pada kadar 50%. Ini adalah rumusan daripada perubatan beliau:

Kandungan lemak: 7% (purata atlet profesional pada kadar 10-11%). Komposisi otot: 50% (purata atlet profesional pada kadar 46%).

Sumber:

Bacaan Seterusnya Bulan Ini

Leave a Reply